semua komen terdahulu telah ghaib di alam siber, dengan ghaibnya servis 'blogextra' yang digunapakai dahulunya
BEST VIEW WITH MOZILLA FIREFOX. Get it here

Monday, February 25, 2008

Pangkah dengan jelas

Photobucket

8hb Mac semakin hampir, segalanya semakin panas dan berkecamuk terutamanya selepas hari penamaan calun semalam. Masing-masing sibuk memancing undi, dan bagi Tanah Serendah Sekebun Bunga terutamanya... kem BN/Umno terus menerus 'menyerang' tanah tumpah darahku itu dalam usaha agong untuk merampas bumi bertuah itu dari bulan purnama yang sudah sekian lama menapak di situ.

Namun, atok dok tengok (baca la sebenarnya), mereka ini kurang arif lah dengan penilaian dan perang saraf yang dilancarkan. Rata-rata... pak/mak menteri, senator, org2 politik asyik dok gunakan modal lama > pembangunan. Dari dulu hingga sekarang, tak habis-habis dihentamnya tanah Kilat-kilatan dengan modal basi ini. Setiap kali mereka bertutur, itulah perkataan yang disebut, tak ada perkataan lain... sampai naik muak dah dengar.

Tahukan mereka, rakyat Kelantan yang rata-ratanya hidup secara simple, tidaklah 'galok glenya' dengan impian ‘pembangunan’ ini; dah lama dah tak laku bicara pembangunan ni 'nok ghoyak bui weh!'. Atok dok tengok, orang-orang luar lah yang selalunya begitu lantang sangat dok membebel pasal isu pembangunan ni, orang-orang luar yang tak faham akan minda rakyat Kelantan.

Dan yang paling parah sekali, sejak kebelakangan ini, kumpulan mereka yang kurang faham ni asyik dok jaja modal perbandingan antara Kelantan dan Terengganu. Pada atok, oghe Kelate langsung sikit pun tak heran apa jadi kat Tganung. Jadilah Tganung tu sehebat London, New York atau Paris sekali pun..... oghe-oghe Kelate tak heran dan tak langsung akan merasa ketinggalan. Malah, perbandingan seumpama ini adalah amat tidak bijak kerana ianya lebih banyak membawa kemarahan dari rasa 'ketinggalan' (seperti yang diidam-idamkan oleh kumpulan yang kurang faham ini). Bukan sahaja Tganung, tempat-tempat lain pun tak perlu dibandingkan dengan bumi Kijang Emas ... tiada manafaatnya. Rakyat Kelate tidak pernah merasa ketinggalan dalam apa jua aspek sekali pun, malah merasa bangga dengan apa yang ada, dengan keunikan yang dipunyai, dengan anugerah yang diberikanNya.

Bicara-bicara hampas sebegini, pada atok… macam seumpamanya ahli politik England mensyarahkan kepada rakyat Scotland akan betapa ‘ketinggalannya’ mereka berbanding dengan wilayah di selatan sempadan. Rasa atok, jika ini terjadi… malam tu juga jasad William Wallace dan Robert de Bruce akan bangkit menghunus pedang keramat mereka!

Yang juga heran, pada siapa yang hendak difahamkan perihal kononnya 'begitu ketinggalan sekali' bumi Kelantan itu dengan serangan-serangan yang bertubi-tubi di seantaro media massa? Adakah untuk anak-anak Kelantan? Rasa atok, semua anak Kelantan sudah sedia maklum akan apa yang ada dan apa yang tiada di tanah bonda mereka... tak perlu sesiapa pun 'dok bo-bae ghoyak siae-malae'. Jadi untuk siapa? Untuk orang-orang di tempat lain? Tak masuk akal juga, sebab mereka tu semua tidak mengundi di Kelantan. Lalu atok berpendapat, ianya hanyalah untuk 'self satisfaction' semata-mata, tidak lebih dari itu. 'Self satisfaction' dan 'self promotion' yang menggunakan tatabicara 'kami lebih indah dari kamu', jelek!

Lagi satu hal, sekian ramai pak & mak menteri dok asyik ulangbicara betapa ikhlasnya mereka terus memberi bantuan kepada Kelantan walaupun diperintah oleh lawan. Tetapi di dalam nafas yang sama meminta rakyat Kelantan memilih mereka. Aiseyman.... kalau bagi dengan bersyarat ataupun mengharap, bukan lah lagi ikhlas namanya tu. Tak faham atok.... ikhlas tafsiran mana dia orang ni pakaiguna?

Hanya anak-anak bumi Kelantan yang faham dan tahu isi hati serta minda rakyat tanah unik yang dikatakan sebagai 'the cradle of Malay culture' ini; kompleks dan ber-elemen tersendiri. Selamat memilih.



Comments:
dulu sayo ghajeng maghi ssini. tok tau pulok atok ni maghi kelate. sayo sokong your entry ni. memae oghe kelate banggo dengae tanoh air sediri tok kigho lagu mano negeghi dio sekali pong... and knowing kelantanese, memae smangat negeghi tuh memae kuak sungguh, jadi tok soh dok jolok la saghae tebuae tu dih.. :)

kidnap clip youtube pok arab kecaek kelate nok boh di blog ambo buleh dok? timo kasih...
 
salam..

it's a nice entry.. mmg betul apa yg atok tulis ni.
yg paling beria-ria sangat pasal kelantan ni of course la KJ..

kelantan under Tuan Guru mmg elok. Living cost taklah seteruk negeri2 lain yg konon-kononnya maju tu...

keep on writing..
 
Post a Comment


Links to this post:

Create a Link